עץ ארגן

עץ הארגןArgania spinosa 
במשק אורן נטועים מטעים של עצי ארגן מהם אנו מפיקים כיום את השמן היוקרתי הידוע בסגולותיו הרבות לבריאות, לטיפוח ולתיבול מאכלים.
המקור של עץ הארגן הוא בדרום מערב מרוקו, שם מפיקים מ-6 עד 8 עצים ליטר אחד של שמן בלבד. עץ הארגן  הינו עץ דוקרני, גובהו מגיע עד 10 מטרים, רוחב הנוף של העץ כ-4 מטרים,  שורשיו מגיעים לעומק של כ- 8 מטר ואורכם מגיע עד 90 מטר, מסיבה זו יש מקומות השותלים את העצים לעצירת אדמות סחף.  גזע העץ מאופיין בקשיחות רבה ולכן מכונה גם עץ הברזל, ומשמש לייצור רהיטי יוקרה.
העץ יכול להגיע ל – 200 שנה.
פרי עץ הארגן הינו אגוז ממנו מפיקים  שמן למאכל ולטיפוח הנחשב לאיכותי ויקר ושמו הולך לפניו ברחבי העולם בשל סגולתיו לבריאות הגוף ולטיפוח.

עץ הארגן משמש כבר מאות שנים במרוקו את הברברים להפקת שמן ארגן טהור. עד היום תיירים נלקחים במרוקו לצפייה בעצי הארגן שעל ענפיהם מטפסות עיזים אשר אוכלות את הפרי, מעכלות את הקליפה החיצונית ומגלליהן אוספים את האגוזים, מפצחים ומפיקים את השמן מהשקדים הטמונים בתוכם.
בשנים האחרונות הקימו בתי בד עם ציוד מכני להפקת השמן בשיטות מתקדמות להבדיל מהשיטה המסורתית הידנית.
העצים במרוקו נמצאים בסכנת הכחדה ולפיכך התארגן לובי של הנסיך אלברט מנסיכות מונאקו, שפים  ונשות חברה בעלות השפעה למאבק לשימור העץ מתוך הכרה בסגולות שמן הארגן לבריאות, לתיבול ולטיפוח.  כמט כן אונסק"ו,  ארגון החינוך המדע והתרבות של האו"ם הכריז על שטח של כ-26 מיליון דונם בין הרי האטלס לאוקינוס האטלנטי כעל "שמורת ביו ספירה", משמעות ההכרזה היא שהארגון מממן את ההוצאות הכרורכות בשימור העצים .

שמן הארגן למאכל מופק מהשקדים הטמונים באגוז, בין תכונותיו הבריאותיות של השמן ידוע שצריכה קבועה מסייעת לחיסון הגוף, איזון לחץ דם, כולסטרול וסכרת. את שמן הארגן עם הצבע האדמדם והטעם האגוזי, המשמש לתיבול מאכלים מפיקים משקדים שעברו קלייה.

שמן הארגן ידוע בשימושיו הרבים לטיפוח שכן הוא מכיל בין היתר ויטמין E וחומצות שומן חיוניות. הוא ממריץ התחדשות תאים, משמש להזנת עור יבש, מאט את תהליך הופעת הקמטים, מסיבה זו נוהגים להוסיף אותו לקרמים יוקרתיים. השמן ידוע כמסייע בריפוי צלקות, אבעבועות רוח, אקנה, פסוריאזיס כוויות, מחלות עור, יובש בקרקפת וכד'
השמן משמש לטיפוח השיער מעניק לו נפח, ברק, רכות ומסייע לאיחוי קצוות מפוצלים.
השמן מסייע לחיזוק ציפורניים מתפצלות ושבירות.
יש המשתמשים בשמן להקלה על כאבי פרקים וכאבים ריאומטיים.

בשל סגולות אלו ואחרות של עץ הארגן נוהגים לכנותו: עץ החיים.